de Christoffelberg beklimmen

Lekker op vakantie, chillen, maar soms heb je ook zin om lekker actief bezig te zijn. Zo hebben wij al 2 keer de Christoffelberg beklommen en zullen we dat zeker nog vaker gaan doen. De eerste keer, s’morgens op tijd op pad. Als je door de week gaat is het sowieso fijn om voor de ochtendspits te rijden. De rit ernaar toe is al erg leuk om te genieten van alles wat je ziet onderweg. Aangekomen koop je eerst een kaartje aan de rechterzijde van de weg, dan stap je weer in de auto, steekt de weg over naar de slagboom waar je je kaartje laat zien. Vervolgens maak je een hele route slingerend over een goed begaanbare geasfalteerde weg. Je kunt onderweg nog stoppen om plekjes te zien, maar ons doel was naar de startplaats om onze hike naar de hill van de Christoffelberg te maken. We waren met 6 personen, George, Joey en ik en vrienden van ons met hun dochter, allemaal redelijk sportief. Zij wonen op Curacao en hadden hem al vaker beklommen, voor ons de eerste keer. Voorzien van rugzakjes met water en wat te eten, gingen we op pad. George wilde ook de drone meenemen om boven op de berg een mooie film te kunnen maken. Een flinke rugzak voor hem dus. Het lopen begint lekker vlak, mooi tussen het groen. Na verloop van tijd gaat het al wat helling opwaarts, klauteren over keien. Je moet kijken waar je je voeten plaatst, soms jezelf optrekken aan een tak. Maar grotendeels loop je lekker tussen de bomen in de schaduw. En dan plotseling sta je op een plekje waar je een prachtig uitzicht hebt. Meteen een momentje om even een slokje te nemen en even uit te rusten. In de verte zie je de oceaan van de noordkust met de rotsen van boca table. Als je weer een stuk hoger bent kun je genieten van de westkust met de prachtig witte stranden en de azuurblauwe zee. Tijdens het lopen, hoor je regelmatig de leguanen wegschieten in de struiken. Je hoort de vogeltjes fluiten, alles is puur natuur. Op een gegeven moment kwamen we ook mensen tegen die al weer op de terugweg waren, die waren echt vroeg vertrokken. Zo leuk hoe ze je moed inspreken dat het niet zo ver meer is en dat de klim zeker de moeite waard is. Wat ook heel bijzonder was, was dat op deze dag een Antilliaanse topsporter, Randhy Cuevas, een record aan het neerzetten was voor het goede doel Run for the roses. Hij was in de nacht begonnen en is uiteindelijk 13 x de Christoffelberg opgerend en terug. Respect, hij heeft hier een mooi bedrag voor het kankerfonds voor bij elkaar gelopen.

Het laatste stuk worden de rotsen groter en daarmee je stappen. Wij zijn niet bang aangelegd, maar op een gegeven moment bedenk je wel hoe groot de verschillen zijn in veiligheid. Hier is nergens een hekje te bekennen, terwijl je in sommige landen omringd wordt door valbeveiligingen. Het geeft je het idee dat je lekker op avontuur bent. We zijn bijna boven, je loopt letterlijk over de toppen van de rotsen. George, nog steeds met extra gewicht van de drone op zijn rug. Maar als je dan helemaal boven komt: GEWELDIG, het uitzicht wat je hebt, 360 gr. Curacao. Het was heel mooi helder weer, in de verte konden we Aruba zien liggen. Toen we even genoten hadden van het uitzicht en gesetteld waren op de top van de berg ging George de drone uitpakken en klaarmaken voor het maken van een spectaculaire film. Nog even de I phone aansluiten en het kon beginnen. Maar nee, toen we nog thuis waren was er, zonder we het in de gaten hadden, een update gestart van de DJI app. Maar we waren van huis vertrokken, geen wifi meer en was de update niet afgerond, kwamen we daar boven op de berg achter. En boven op de berg hadden we geen internet bereik. Jeetje, filmen ging dus niet! Natuurlijk even balen, maar ook dolle pret, dat George met zijn drone naar boven was gelopen, zonder iets te kunnen filmen. Gelukkig konden we mooie foto’s maken om dit prachtige moment toch vast te leggen. En meteen een extra reden om nog een keer opnieuw te gaan.

De terugweg ging een stuk sneller en konden wij de mensen die naar de top gingen ook weer aanmoedigen. Toen we weer beneden kwamen zijn we lekker naar het strand gereden, schoenen en sokken uit en ons lekker beloond met een heerlijke duik.

Meer informatie over het Christoffelpark kun je hier vinden.

Wij verbleven zelf in de gardenvilla van Riccavita.